Budowanie linków: Jak długo trzeba czekać na efekty?
Budowanie linków to jedno. Inną sprawą jest określenie, jak długo trzeba czekać, zanim te linki przyniosą efekty.
Budowanie linków to gra na cierpliwość. Każdy, kto zajmuje się budowaniem linków zawodowo, zadaje sobie to samo pytanie. To samo dotyczy osób, które zlecają budowanie linków na potrzeby SEO i usług związanych z budowaniem linków.
Jak długo trzeba czekać na efekty budowania linków?
W 2014 roku Matt Cutts z zespołu ds. spamów internetowych Google stwierdził, że w przyszłości linki zwrotne staną się "trochę mniej ważne". Wygląda na to, że ta przyszłość jeszcze nie nadeszła. Linki zwrotne są i zawsze były najważniejszym czynnikiem rankingowym Google.
Brian Dean z Backlinko przeanalizował ponad milion wyników wyszukiwania Google i doszedł do tego samego wniosku: liczba linków zwrotnych do strony jest skorelowana z jej pozycją w wynikach wyszukiwania.
Jednak same linki zwrotne nie wyniosą strony na szczyt. W rankingach wyszukiwarek gra wiele czynników. Istnieje również wiele procesów zachodzących od momentu zdobycia nowego linku do chwili, gdy zaczyna on wpływać na pozycję strony.
Trzy fazy działania linków zwrotnych: indeksowanie, wielki skok, wspinaczka pod górę
Indeksowanie Indeksowanie ma miejsce, gdy Google zauważa stronę zawierającą link zwrotny i uwzględnia ją w swoim katalogu. Zwykle zajmuje to kilka dni. Wyniki mogą się różnić w zależności od wieku, autorytetu i popularności strony, która hostuje link.
Według badania przeprowadzonego przez Moz, średni czas, jaki potrzebny jest na to, aby pojedynczy link zwrotny podniósł pozycję strony w Google, wynosi około 10 tygodni. Jeśli zdobędziesz kilka linków jednocześnie, masz większą szansę na szybkie podniesienie pozycji strony.
Wielki skok Badanie Moz wskazuje, że strony znajdujące się w pierwszej dziesiątce wyników, gdzie konkurencja jest intensywna, prawie nie poprawiają swoich pozycji w ciągu 22 tygodni za pomocą jednego linku zwrotnego. Natomiast strony z niższych pozycji (druga strona i dalej) mogą znacząco poprawić swoje pozycje już po ośmiu do dziewięciu tygodniach.
Wspinaczka pod górę Średni czas, jaki zajmuje stronie wejście do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania, wynosi od 2 do 3 lat. Niemniej jednak niektóre strony osiągają ten wynik w ciągu roku, co jest raczej wyjątkiem niż regułą. W rzeczywistości 95% wszystkich stron nie osiągnęło tego w tym samym okresie. Może to zająć więcej niż rok, zanim link zwrotny wyniesie stronę na pierwsze miejsce.
Czynniki wpływające na szybkość działania linków zwrotnych
-
Siła domeny Siła domeny to metryka oceniająca potencjał rankingowy strony. Strona z wyższą siłą domeny ma większe szanse na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Linki zwrotne z takich stron są szybciej indeksowane przez Google i mogą poprawić reputację Twojej strony.
-
Rodzaj linków zwrotnych Nie wszystkie linki są równe. Linki „follow” przekazują wartość SEO i mają większy wpływ na pozycje niż linki „nofollow”. Linki „nofollow” są jednak wartościowe dla różnorodności profilu linków i mogą prowadzić do zdobycia linków „follow”.
-
Zaufanie i autorytet marki Starsze i bardziej zaufane strony mają przewagę, ponieważ Google postrzega je jako bardziej wiarygodne. Jednak nowicjusze mogą budować swoją reputację, zdobywając linki z zaufanych stron.
-
Szybkość zdobywania linków Im szybciej zdobywasz linki, tym szybciej zobaczysz wyniki. Wiralna treść może przynieść nagły przypływ linków i ruchu, ale trudno przewidzieć, która treść stanie się wiralna.
-
Konkurencyjność słów kluczowych Im wyższa konkurencyjność słowa kluczowego, tym więcej linków i czasu potrzeba, aby osiągnąć wysoką pozycję. Analiza konkurencji pomoże lepiej zrozumieć, jak zdobywać przewagę.
-
Relewancja linków Linki z witryn o podobnej tematyce są bardziej wartościowe niż linki z przypadkowych stron. Relewantne linki przyciągają odpowiednich czytelników i poprawiają wskaźniki konwersji oraz współczynniki odrzuceń.
-
Tekst zakotwiczenia (anchor text) Tekst zakotwiczenia mówi Google, o czym jest Twoja strona i jakie słowo kluczowe ma na celu. Używanie dokładnego dopasowania tekstu zakotwiczenia powinno być ograniczone do 1-2% całkowitego profilu linków zwrotnych, aby uniknąć kar od Google.
Sześć sposobów na przyspieszenie wyników budowania linków
-
Przeprowadzaj audyty linków Regularne monitorowanie profilu linków pozwala upewnić się, że linki pozostają aktywne i wartościowe.
-
Odrzucaj spamowe linki Usuń lub odrzuć linki niskiej jakości, aby nie obniżały pozycji Twojej strony.
-
Współpracuj z odpowiednimi ludźmi Wybierz agencje SEO lub budowniczych linków, którzy mają realistyczne terminy i unikasz fałszywych obietnic.
-
Twórz więcej „gościnnych infografik” Tworzenie wartościowych infografik i publikowanie ich na odpowiednich blogach to skuteczny sposób na zdobywanie linków.
-
Skup się na jakości, nie ilości Linki z zaufanych i autorytatywnych stron mają większy wpływ na pozycje niż wiele linków z witryn niskiej jakości.
-
Śledź swoje linki Korzystaj z narzędzi do monitorowania linków, aby śledzić nowe i utracone linki oraz identyfikować nowe możliwości budowania linków.
Budowanie linków może przynieść znaczące efekty, ale wymaga czasu i cierpliwości. Skup się na jakości treści i linków, a rezultaty przyjdą z czasem.